Op de 48e editie van kunstroute Open Stal in Oldeberkoop heeft Johannes Bosgra uit Burgum een solo-presentatie met zijn nieuwe serie Bomen van Bosgra.
Hij reflecteert met deze serie op zijn afkomst en zijn jeugd door fotografisch werk te maken van bomen die door zijn voorouders sinds 1700 zijn gekweekt in Burgum. De monumentale beuken, eiken en platanen van de Bosgra boomkwekerijen staan nog in honderden landschapstuinen en parken in Noord-Nederland. Deze bomen zijn exact te vinden, omdat de administratie met plantenlijsten van de boomkwekerij van de Bosgra’s bewaard is gebleven sinds 1861. Maar de bomen zijn nu door ouderdom snel aan het verdwijnen. De beelden zijn gemaakt in de idyllische parklandschappen op Stania State en Fogelsangh State, met bomen gekweekt door Bosgra zijn oudvader Tiete Bosgra (1794-1875). Alle beelden zijn te zien op www.johannesbosgra.com.
Bosgra is met deze serie één van de drie winnaars geworden van het talentenproject voor beeldende kunst Verhalen in het Landschap. De solo-presentatie is t/m 18 augustus dagelijks te zien in MFA MeJander. Open Stal is de oudste kunstroute van Nederland en geniet landelijke bekendheid, met ieder jaar ong. 10.000 bezoekers.
Jeugdherinnering
Eén van de gelukkigste jeugdherinneringen van Johannes Bosgra is om beschermd door de Bosgra bomen te ontsnappen in zijn droomwereld waar alles wel volledig klopte. In de idyllische landschapstuin van zijn ouderlijk huis, de oude pastorie in Hardegarijp, kon hij zich verbergen voor de harde, chaotische wereld. In zijn serie Bomen van Bosgra is hij op zoek gegaan naar een verbeelding van die droomwereld, als een gesublimeerde jeugdherinnering.
Engelse landschapsstijl
De Engelse landschapsstijl is een geïdealiseerd beeld van de natuur en een direct uitvloeisel van de kunststroming Romantiek. De waterpartijen en grasvelden, liefst op heuvelachtig terrein, worden omgeven en afgewisseld door boomgroepen om zo een idyllisch natuurlandschap te vormen. Johannes Bosgra voelt zich sterk aangetrokken tot deze geïdealiseerde natuur. En dat laat hij zien in de verstilde mistbeelden van de bomen en hun zorgvuldig gekozen plek in het landschap. Het blauwgrijze kleuren-palet is een verwijzing naar het werk van de Friese kunstenaar Willem van Althuis. Een aantal boomgroepen heeft Bosgra ‘s nachts vastgelegd als reflectie in de kenmerkende waterpartijen. Daardoor ervaart de toeschouwer in één beeld de cyaan lucht, de bomen, het oppervlak van het water en de bladeren op de bomen van het water. In het presenteren van deze beelden is hij gaan experimenteren met transparante materialen, zodat de toeschouwer nog meer de suggestie krijgt door de lagen in het landschap en de tijd heen te kijken.