Into the deep blue

 

Into the deep blue I, 2018

Into the deep blue II, 2018

Into the deep blue III, 2018

Into the deep blue IV, 2018

Into the deep blue V, 2018

Into the deep blue VI, 2018

Into the deep blue VII, 2018

Into the deep blue VIII, 2018

[EN] (Nederlands hieronder)
Into the deep blue was created on a steep climb on the Jostedalsbreen glacier in Norway in 2018. This glacier has lost 500 meters of ice in the last 10 years, my children will probably see the total dissapearance of this largest glacier of continental Europe. In the hot summer you can look into the deep crevasses that are created by the melting glacier. The viewer is dragged into the dystopian future of the global climate crisis.

[NL] 2019 was het op één na heetste jaar ooit gemeten. Van het afgelopen decennium behoren acht jaren tot de top tien heetste jaren ooit gemeten. Dat melden de grootste weerinstituten in januari 2020. De grote klimaatverandering wordt nu zeer zichtbaar, met extreem weer zoals de bosbranden in Australië. We komen er niet meer onderuit om te erkennen dat er grenzen aan de groei van onze economie en ons eigen consumptiegedrag zitten, zoals jongeren ons duidelijk proberen te maken. Ik heb met met hulp van klimijzers, touw en ijsbijl samen met een Nepalese sherpa, een glacioloog en de componist Florian Magnus Maier de steile Jostedalsbreengletsjer in Noorwegen beklommen. Voor Into the deep blue heb ik in de hete zomer daar de diepe spleten met smeltwater van de diepblauwe gletsjer gefotografeerd. De kijker wordt in deze beelden meegesleurd in de dystopische toekomst van de wereldwijde klimaatramp. Ik koos bewust voor het verbeelden van gletsjers, omdat zij de kanaries in de kolenmijn van klimaatverandering zijn. Klimaatwetenschappers gebruiken gletsjers al decennia om de opwarming van de aarde heel nauwkeurig in kaart te brengen. De gevolgen van het smelten van de gletsjers en de daaraan gekoppelde stijging van de zeespiegel, zullen bovendien enorm zijn voor mijn kinderen. De Jostedalsbreen in Noorwegen is in de afgelopen 10 jaar bijvoorbeeld al een halve kilometer gekrompen. Volgens de laatste voorspellingen zullen mijn kinderen het verdwijnen van deze gletsjer nog meemaken, de grootste gletsjer op het Europese vasteland.

Bij het maken van de compositie van deze beelden heb ik mij laten inspireren door apocalyptische hedendaagse klassieke muziek zoals Solari van Ryuichi Sakamoto. Muziek is de kunstvorm met de hoogste abstractie en is in staat om emoties op de meest directe wijze over te brengen. De beelden van Into the deep blue bestaan op de scheidslijn tussen abstractie en figuratie om op directe wijze de diepe emoties over te brengen die klassieke muziek in mij oproepen.

In het presenteren van deze beelden ben ik, net als in mijn serie Bomen van Bosgra, gaan experimenteren met transparante materialen, zodat de toeschouwer de suggestie krijgt door het ijs van de gletsjer heen te kijken, into the deep blue. De foto wordt daarvoor op speciaal plexiglas afgedrukt. Het plexiglas wordt in een handgemaakte lijst geplaatst met 1,5 centimeter achter het plexiglas dezelfde afbeelding afgedrukt als C-Print. Hierdoor kan de toeschouwer daadwerkelijk door de afbeelding heen kijken. Je krijgt het gevoel door de lagen van het landschap en de tijd heen te kijken.

Listen to contemporary classical music that inspired Johannes Bosgra to create this series. It's intended to listen to the music while viewing the works.

Triptych Into the deep blue