Bomen van Bosgra: Bosk

Gewone Esdoorn, geplant 1929, Herenwaltje, Leeuwarden. Pigment print op Hahnemuhle rag metallic 160 x 120 cm, oplage 1 van 3.

Marilandica populier, geplant in 1842, Prinsentuin, Leeuwarden. Pigment print op Hahnemuhle rag metallic 160 x 120 cm, oplage 1 van 3.

Zilverlinde 1909 en Hollandse lindes 1934, Prinsentuin, Leeuwarden. Pigment print op Hahnemuhle rag metallic 160 x 120 cm, oplage 1 van 3.

Koningslinde Juliana 1948 en jonge wandelende bomen van Bosk, Jacobijnerkerkhof, Leeuwarden. Pigment print op Hahnemuhle rag metallic 160 x 120 cm, oplage 1 van 3.

Zilverlinde 1905, Tweebaksmarkt, Leeuwarden. Pigment print op Hahnemuhle rag metallic 160 x 120 cm, oplage 1 van 3.

Italiaanse populier 1929, Noordersingel, Leeuwarden. Pigment print op Hahnemuhle rag metallic 160 x 120 cm, oplage 1 van 3

Exhibition Trees by Bosgra in theatre De Harmonie, Leeuwarden

Exhibition Trees by Bosgra in theatre De Harmonie, Leeuwarden

Exhibition Trees by Bosgra in theatre De Harmonie, Leeuwarden, 2022

Trees by Bosgra at exhibition “Bosk by Obe at Obe/Tresoar, Leeuwarden, 2022

In de serie Bomen van Bosgra reflecteert kunstenaar Johannes Bosgra op zijn jeugd en afkomst door beelden te maken van bomen die zijn voorouders al sinds 1700 kweekten in Burgum. Deze bomen zijn exact te vinden, omdat de administratie met plantenlijsten van de boomkwekerij van de Bosgra’s bewaard is gebleven sinds 1861. Met het grote kunstproject Bosk wandelen er duizend nieuwe bomen door Leeuwarden, tussen de oude bomen die al eeuwen in de stad staan: gekweekt door zijn voorouders.

Tijdens zijn artist residency bij BoskLab heeft Bosgra nieuwe beelden gemaakt die het publiek tonen hoe deze monumentale bomen na ongeveer honderdvijftig jaar nu het toppunt van hun waarde voor de stad hebben bereikt: zowel op esthetisch, landschappelijk, klimatologisch, ecologisch en cultuurhistorisch gebied. En dat is mogelijk doordat Johannes zijn bet- betovergrootvader Tiete Bosgra deze bomen heeft gekweekt. En daar zit de les voor ons als mensen, het kweken en planten in de 19e eeuw is nu verrijkend voor de aarde voor ons als achter- achterkleinkinderen. De lange termijn visie, de ecologische interconnectiviteit van bomen met de omgeving, de landschappelijke waarde die ze pas na lange tijd bereiken zijn voor de mensheid een waardevolle les die we van bomen kunnen leren in onze transitie naar een betere balans tussen mens en natuur. En dat is waar Bosk om gaat.

“Bosk was een totale onderdompeling in de waarde van bomen. Tijdens mijn residentie heb ik, dankzij de gesprekken en samenwerking met Bruno Doedens en de andere BoskLab-kunstenaars en de lezingen en essays van Bosk, een activistische verdieping aan kunnen brengen in mijn werk. Die verdieping geeft een vergezicht aan het publiek hoe wij verrijkend in plaats van belastend kunnen zijn voor de aarde. En toont de schoonheid en troost daarvan. Ik ben verder gaan experimenteren met monochrome abstrahering, Japanse goud en zilvertonen in beelden en goud/zilver in het fine art papier om de inspirerende kracht van mijn beelden te versterken. In de foyer van Stadsschouwburg de Harmonie was mijn tentoonstelling Bomen van Bosgra tussen de bomen van Bosk te zien met zes nieuwe beelden in groot formaat, mijn eerdere beelden en het videowerk dat ik voor Philip Glass heb gemaakt. Een bijzonder sfeervolle en passende plek.”

De serie Bomen van Bosgra is Johannes Bosgra gestart tijdens het talentenproject Verhalen in het Landschap, onderdeel van Culturele Hoofdstad Leeuwarden-Fryslân 2018. Hij was een van de drie winnaars van dit project. Nu heeft hij een vervolg van zijn serie gemaakt bij Arcadia/Bosk, het vervolg van LF2018.

“Ik ben opgegroeid tussen de bomen. Een bos is als een kamer, je bent er beschermd. Het is als een kathedraal, een plek tussen hemel en aarde.”

Bosk

Gedurende honderd dagen beweegt Bosk zich van locatie naar locatie en kleurt zo de straten en pleinen van Leeuwarden groen. Het bos is 100 dagen lang het decor van verhalen en verwondering. Tegelijkertijd geeft Bosk de bomen – en daarmee de natuur – een wandelende stem: Wat kunnen we leren van bomen en hoe kijkt het bos naar de mensenwereld? De langzaam bewegende kunstinstallatie Bosk vestigt de aandacht op de noodzaak om anders naar de relatie tussen mens en natuur te kijken. Bosk is bedacht door landschapskunstenaar Bruno Doedens. Een belangrijk onderdeel van het programma rondom Bosk, is het BoskLab. We vragen (activistische) kunstenaars van verschillende kunstdisciplines tijdens de honderd dagen nieuw werk te maken en daarmee te reflecteren op Bosk. Mede hierdoor zijn de honderd dagen een actieve zoektocht naar antwoorden op de centrale vraag van Bosk.

Tentoonstelling en artist talk

Van donderdag 28 juli t/m zondag 31 juli wandelt Bosk De Harmonie binnen. Tussen de bomen van Bosk in de foyer is de tentoonstelling Bomen van Bosgra te zien.

Op zaterdag 30 juli van 19:30-20:30 uur geeft Johannes Bosgra een artist talk. Hij vertelt tussen de bomen van Bosk over zijn tentoonstelling Bomen van Bosgra, die in de foyer van De Harmonie te zien is. Bomen van Bosgra gaat over de kracht van eeuwenoude bomen in Leeuwarden, gekweekt door Johannes Bosgra zijn bet- betovergrootvader Tiete Bosgra. Aansluitend een vertoning van zijn videowerk Trees by Bosgra for Philip Glass: Distant Figure dat hij in opdracht van de Amerikaanse componist Philip Glass en pianist Feico Deutekom heeft gemaakt.